Hoe vertel je een verhaal met een sensor?

 In and now for something completely different, media minds and matters, onderzoek

Dat is een van de de vragen die we ons stellen in de onderzoekslijn van het lectoraat Media. De komende vier maanden werken we voor het sensorproject nauw samen met de Telegraaf Media Groep (TMG), met de aanmoediging van hoofd business development Bart Brouwers.

20140905_101836We splitsen het eerste gedeelte van het project op in twee fasen. De komende acht weken werken 27 studenten van de opleidingen ICT & Media Design, Journalistiek, Sporteconomie en Communicatie aan vijf experimenten. Binnen deze experimenten testen we bestaande hard- en software, maar stellen we ons vooral de vraag hoe we hiermee relevante en betekenisvolle verhalen kunnen vertellen.

Vandaag hadden we de kick-off bij TMG. Na een korte introductie in het project bekeken we voorbeelden die ter inspiratie konden dienen. Zo leerden we van een eerder project van Arno Kersten. Hij maakte een analyse van de marathondata van twee grote Nederlandse marathons. Hij ontdekte in deze data onregelmatigheden; mogelijke fraudeurs. Een interessant voorbeeld van wat je met statische sportsensor data kan maken.

Verder keken we naar voorbeelden van het gebruik van real time sportdata. We bekeken de applicaties van onder meer MotionWorks, die met sensoren een real time analyse kunnen maken van een sportwedstrijd. Hun ‘player tracker’ belooft fanaten en ongekende sportbeleving: ‘It will go deeper than ever.’

Naast de voorbeelden van sensoren en real time data zagen we wat de mogelijkheden zijn van sensor storytelling in combinatie met het automatiseren van tekstproductie. Wat als je sensor data om kan zetten naar lopende tekst? Dan kunnen vogels ineens bloggen en heb je voor een sportwedstrijd misschien niet eens een verslaggever meer nodig.

Na deze eerste voorbeelden toonden Tim Klein Haneveld en Jan Willem Sanders van de voortgang van hun TMG project met het inzetten van weer sensoren. Jan Willem prikkelde ons met vragen als: Welk verhaal kun je vertellen aan 1 persoon / huishouden? Bijvoorbeeld een automatisch blog bericht van je eigen weer station? Welk verhaal kun je vertellen aan kleine geografische eenheid, zoals een straat, of een wijk? Inzichten waar onze studenten zeker op verder kunnen bouwen.

Het gaat ons met de studenten van het Future MediaLab in eerste instantie niet om het bouwen van het beste systeem. Immers: er is al zoveel te krijgen op het gebied van van hard– en software. Wel willen we bestaande systemen op een zo slim mogelijke manier aan elkaar knopen, zodat we een nieuwe vorm van journalistiek kunnen laten zien, die knappe verhalen levert die we zonder sensoren niet hadden kunnen maken. Kortom; we gaan in eerste instantie gewoon eens lekker buiten spelen met het speelgoed dat we al hebben.

Over acht weken presenteren de studenten hun resultaten. Op basis van hun werk bouwen we verder. We kiezen de beste toepassingen en bouwen deze met onderzoekers en programmeurs van Fontys en UvT om naar een running demo. Deze running demo vormt vervolgens het begin van de tweede fase van de onderzoekslijn. Maar zover zijn we nog niet. Eerst maar eens dat unieke sensorverhaal naar boven krijgen.

Lees hier meer over het volledige onderzoek naar een geautomatiseerde nieuwsredactie van het Fontys Future Medialab.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search