What the frame!
Terrorist of vrijheidsstrijder, vluchtelingen of gelukszoekers, een glas half vol of half leeg, 13 doden of 236 overlevenden, vluchtelingen-tsunami of groep vluchtelingen, kopvod of hoofddoek, oorlog tegen IS of strijd tegen IS? Afhankelijk van de woorden die je kiest, krijgt een bericht een totaal andere lading.
Dit verschijnsel noemen we framing. Framing is een overtuigingstechniek in communicatie. Door de keuze van bepaalde woorden en beelden kun je een mening of denkwijze van de ontvanger beïnvloeden. Deze techniek wordt veel gebruikt in politiek, journalistiek en reclame.
De media zijn dus van grote invloed op de opinievorming, maar zijn we ons hiervan voldoende bewust? Is het erg dat men hierdoor beïnvloed wordt? Kun je door deze framing heen prikken?
Breng een bezoek aan ons Frame Museum en word je meer bewust
van framing!
Rick Stabel – SPECO
Jop Smits – ICT & Media Design
Rutger Schimmel – ICT & Media Design
Ella van der Meeren – ICT & Media Design